MEDIUL (PRE)UNIVERSITAR

📘 Extras din Legea nr. 199/2023 – Legea învăţământului superior

Articolul 25

(1) În instituţiile de învăţământ superior şi în toate componentele lor organizatorice sunt interzise activităţile care:
a) încalcă normele generale de moralitate ale comunităţii universitare;
c) pot pune în pericol sănătatea şi integritatea fizică sau psihică a studenţilor/elevilor, respectiv a personalului didactic, didactic auxiliar şi administrativ;
d) constau în violenţa psihologică - bullying.


Definiții

34. Hărţuirea sexuală reprezintă pretinderea în mod repetat de favoruri de natură sexuală în cadrul unei relaţii de muncă sau al unei relaţii între personalul din învăţământul superior şi studenţi, dacă prin aceasta victima a fost intimidată sau pusă într-o situaţie umilitoare.

68. Violenţa psihologică - bullying este acţiunea sau seria de acţiuni fizice, verbale, relaţionale şi/sau cibernetice, într-un context social dificil de evitat, săvârşite cu intenţie, care implică un dezechilibru de putere, au drept consecinţă atingerea demnităţii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, îndreptate împotriva unei persoane sau grup de persoane, şi vizează aspecte de discriminare şi excludere socială, care pot fi legate de apartenenţa la o anumită rasă, naţionalitate, etnie, religie, categorie socială sau la o categorie defavorizată ori de convingerile, sexul sau orientarea sexuală, caracteristicile personale, comportamente ce se desfăşoară în instituţiile de învăţământ şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale.


📘 Extras din Hotărârea nr. 305/2024 – Codul-cadru de etică şi deontologie universitară

Secțiunea a 4-a – Norme de etică şi deontologie în exercitarea atribuţiilor aferente funcţiilor de conducere:

Art. 18. – Normele de etică şi deontologie referitoare la respectarea fiinţei şi demnităţii umane obligă membrii comunităţii academice la:
g) interzicerea oricărei forme de exploatare, hărţuire de orice fel sau discriminare (…)


📘 Extras din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023

Art. 120 alin. 6 lit. j
(6) CJRAE/CMBRAE dezvoltă, coordonează, monitorizează şi evaluează următoarele servicii:
j) servicii de informare, consiliere şi sprijin pentru personalul unităţilor de învăţământ şi pentru elevi în scopul prevenirii (…) oricărei forme de violenţă în spaţiul şcolar, inclusiv bullying, cyberbullying, hărţuire;


📘 Extras din Hotărârea nr. 27/2025

Pentru modificarea şi completarea Metodologiei privind prevenirea şi combaterea hărţuirii pe criteriul de sex, precum şi a hărţuirii morale la locul de muncă, aprobată prin HG nr. 970/2023


Art. 1

În scopul asigurării egalităţii de şanse şi de tratament (…) în domeniul muncii şi al educaţiei, a recunoaşterii în mod specific a dreptului fiecărui cetăţean la un mediu de lucru şi de educaţie fără violenţă şi hărţuire, pentru încurajarea şi menţinerea unei culturi a muncii bazate pe respect şi demnitate reciprocă (…) instituţiile de învăţământ superior şi unităţile de învăţământ preuniversitar(…) au obligaţia de a pune în aplicare metodologia privind prevenirea şi combaterea hărţuirii pe criteriul de sex, precum şi a hărţuirii morale la locul de muncă, denumită în continuare metodologia, pe baza Ghidului privind prevenirea şi combaterea hărţuirii pe criteriul de sex, precum şi a hărţuirii morale la locul de muncă, prevăzut în anexa la prezenta metodologie, denumit în continuare “ghidul."

Art. 2

Scopul prezentei metodologii este de a stabili cadrul metodologic pentru (…)instituţiile de învăţământ superior, unităţile de învăţământ preuniversitar(…) în aplicarea legislaţiei în domeniul prevenirii şi combaterii hărţuirii pe criteriul de sex şi hărţuirii morale la locul de muncă.

Art. 4 – Obiectivele metodologiei sunt următoarele:

e) să vină în sprijinul (…) instituţiilor de învăţământ superior şi al unităţilor de învăţământ preuniversitar(…) care se confruntă, la nivel intern, cu situaţii de hărţuire pe criteriul de sex şi hărţuire morală la locul de muncă, în spaţiul şcolar sau în mediul universitar.


Art. 5

(3) În vederea respectării şi promovării egalităţii de şanse şi de tratament (…) şi în vederea eliminării discriminării directe şi indirecte pe criteriul de sex, în câmpul muncii, este necesar ca (…) instituţiile de învăţământ superior, unităţile de învăţământ preuniversitar(…) să promoveze următoarele măsuri:
e) de conştientizare şi de accesare a unor proceduri administrative de protecţie pentru victime.


Art. 6

Instituţiile de învăţământ superior, unităţile de învăţământ preuniversitar,(…) au obligaţia creării şi implementării unui cadru unitar şi coerent în ceea ce priveşte (…) prevenirea, combaterea şi gestionarea situaţiilor de hărţuire pe criteriul de sex şi hărţuire morală la locul de muncă prin introducerea de măsuri care să vizeze:
a) modalităţi de analiză, gestionare şi soluţionare a sesizărilor privind cazurile de hărţuire pe criteriul de sex şi al hărţuirii morale la locul de muncă, în spaţiul şcolar sau în mediul universitar;
b) prevenirea actelor de hărţuire, ca urmare a analizei şi soluţionării cazului la nivelul angajatorului/instituţiei;
c) stabilirea rolului şi responsabilităţilor concrete în ceea ce priveşte prezentul domeniu, atât în sarcina angajatorului/conducătorului, cât şi a angajaţilor;
d) adoptarea unor proceduri care să cuprindă metode de verificare şi de acordare de suport victimei, precum şi mecanisme de prevenţie care constau în consiliere de specialitate şi îndrumare pentru persoanele care reclamă fapte de hărţuire pe criteriul de sex sau hărţuire morală.


Art. 7

(2) Victima poate depune plângere/sesizare persoanei responsabile/comisiei de primire şi soluţionare a cazurilor în oricare dintre situaţiile specificate la alin. (1), în formă scrisă, olograf sau electronic, dar obligatoriu asumată prin semnătură de către victimă, cu respectarea protecţiei datelor de identitate, în vederea asigurării protecţiei acesteia, sau poate depune o sesizare verbală persoanei responsabile/comisiei de primire şi soluţionare a cazurilor, în urma căreia se va întocmi un proces-verbal.
(21) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), victima poate depune o sesizare scrisă şi fără semnătura olografă. În situaţia în care sesizarea nu cuprinde numele, prenumele, datele de contact ale victimei, aceasta se examinează şi se soluţionează dacă conţine date şi informaţii referitoare la fapte de hărţuire pe criteriul de sex sau hărţuire morală.

(4) Obligaţiile angajatorilor/conducătorilor în vederea prevenirii şi combaterii oricăror forme şi acte de hărţuire pe criteriul de sex şi hărţuire morală la locul de muncă sunt următoarele:
a) punerea în aplicare a prezentei metodologii, adaptată situaţiei specifice a angajatorului/conducătorului, cu menţiunea că fiecare angajator îşi poate elabora propriul ghid(…), adaptat condiţiilor specifice de muncă, cu respectarea termenelor şi principiilor prevăzute în anexa la metodologie;
d) depunerea de diligenţe în scopul creării unui cadru de măsuri de prevenire şi protecţie în cazurile de hărţuire (…) prin instruirea angajaţilor în vederea conştientizării şi prevenirii fenomenului de hărţuire;
e) informarea şi instruirea tuturor angajaţilor, prin organizarea unor cursuri de formare cu privire la prevederile metodologiei, cu caracter anual;


Art. 8, alin. (2)

(2) Instituţiile de învăţământ superior, precum şi unităţile de învăţământ preuniversitar elaborează un raport anual privind implementarea prevederilor metodologiei, care va fi transmis către ANES.


📘 Ministerul Justiției – Ghid pentru sesizarea violenței sexuale

Extras:

  1. Despre ce este vorba în acest Ghid
    Realitatea arată că, atât în cadrul școlilor, universităților, cât și în viața de zi cu zi, pot apărea conduite necorespunzătoare, abuzive, ale unor profesori, colegi sau ale oricăror alte persoane. Ele pot îmbrăca forma unor hărțuiri, agresiuni sau altor tipuri de abuzuri (fizice, sexuale, verbale etc.). Este important să cunoști că astfel de fapte nu sunt permise, pot constitui infracțiuni și sunt pedepsite aspru de Codul penal. De asemenea, trebuie să știi că există persoane autorizate și instituții abilitate să te asculte și apoi să te ajute. Prezentul ghid își propune să îți ofere principalele informații de care ai nevoie cu privire la cum trebuie să acționezi în astfel de situații.

  2. Cui se adresează
    2.1. Te-ai aflat în situația ca un profesor, coleg sau orice altă persoană să fi avut față de tine o atitudine abuzivă de orice fel? Te-ai găsit în postura de a ți se pretinde sau impune favoruri de natură sexuală la locul de muncă sau într-o instituție publică? Consideri că ai fost victima unei conduite necorespunzătoare care ți-a adus atingere integrității fizice, psihice ori libertății sau integrității sexuale?

Orice persoană poate fi victimă a unor astfel de fapte, indiferent de vârstă, sex sau poziție socială. Uneori, aceste fapte sunt specifice în cadrul unor relații de muncă sau similare (cum ar fi raportul dintre elevi și profesori) și reprezintă o manifestare a relațiilor de putere/autoritate. Violența și hărțuirea pot apărea atât între persoane de sex diferit, cât și între persoane de același sex. O persoană poate fi victimă la școală, universitate, la locul de muncă, în familie sau chiar pe stradă ori în alte locuri publice, precum și în mediul online.

https://www.just.ro/Ghid/Ghid_sesizare_violenta_sexuala.pdf